دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران در اولین «همایش معدن و فناوری» مطرح کرد: عوامل تعیین‌کننده آینده معدنکاری/ فناوری‌های جدید در بخش معدن

اولین «همایش معدن و فناوری» با هدف گفتمان‌سازی، ارتقا و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط با حوزه معدن و صنایع معدنی ایران در حال برگزاری است. دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران و دکتر صالح‌آبادی، دبیر انجمن مس ایران از سخنرانان این همایش هستند.

دکتر شکوری، رئیس انجمن مس ایران در این همایش عنوان کرد: باید به سمت و سویی برویم که از موهبت الهی معدن با تکنولوژی بالا استفاده بهینه نماییم و ضایعات را در زنجیره به صفر برسانیم که با این اقدامات بهره‌وری به ماکزیمم خواهد رسید. با توجه به اینکه مس از پرکاربردترین عناصر روز دنیاست مشخصاً ادامه بحث را حول محور این فلز ادامه می‌دهم چراکه این فلز از مواد معدنی ارزشمندی است که سبب اشتغال‌زایی، تولید و درآمدزایی بالایی برای کشور می‌شود و با ورود تکنولوژی روز دنیا در این عرصه می‌توان بهره‌وری آن را افزایش داد. ورود فناوری در حوزه معدن موضوع مهم دیگری است که نباید آن را نادیده گرفت چراکه فناوری علاوه بر اینکه قیمت تمام‌شده محصول را کاهش می‌دهد سبب افزایش توان رقابتی ما در کسب سهم بیشتر در بازارهای جهانی می‌شود. ایران با ذخایر ارزشمند از جمله زنجیره فولاد، مس، سرب و روی می‌تواند با ایجاد زنجیره تکمیلی حتی از درآمدهای نفتی ما را بی‌نیاز کند تا به شعار معدن به‌جای نفت برسیم.

رئیس انجمن مس ایران به بحث اکتشافات در این حوزه اشاره کرد و گفت: باید بودجه بیشترى صرف اکتشافات مواد معدنى به‌ویژه مس شود، علاوه بر اکتشافات جهانى، ذخایر قابل‌توجهی در سنوات گذشته در مس شناسایى نشده و این امر می‌تواند جذابیت سرمایه گذاری در حوزه مس را افزایش دهد. ما باید در اکتشافات به عمق برویم و علت آن‌هم کاهش عیار مواد معدنی است. ده سال قبل قیمت بالای مس را شاهد بودیم و بعد رکود ایجاد شد و مجدد الان شاهد افزایش قیمت آن هستیم باید از این فرصت ایجادشده استفاده شود هرچند که پیش‌ازاین باید سرمایه‌گذاری‌ها انجام می‌شد تا الان از این فرصت بهره‌برداری کنیم اما همچنان دیر نیست و با حمایت از معادن کوچک و متوسط می‌توان تولید این حوزه را افزایش دهیم و پویایی در این حوزه ایجاد کنیم.

وی افزود: با توجه به عدم شناسایی ذخایر جدید و افزایش تقاضای مس در سال‌های آتی مازاد تقاضای این فلز حتمی است و سرمایه‌گذاری در این حوزه در بخش اکتشاف و کسب فناوری‌های جدید معدنی نتایج ارزشمندی را حاصل می‌کند.

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت فناوری‌های نوین در صنعت مس عنوان کرد: ضروری است همگام با دنیا برای استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌ها گام برداریم هفت عامل در آینده معدنکاری تعیین‌کننده است که داده‌های عظیم، ژئوپلیتیک معدن، حرکت به سمت اقتصاد با کربن کاهش‌یافته، دسترسی به منابع، نیروی کار معدن مدرن، روش‌های جدید تأمین مالی معادن و تنظیم یک قرارداد اجتماعی استخراج معدن را شامل می‌شود.

وی پس از تشریح عوامل تعیین‌کننده آینده معدنکاری به فناوری‌های جدید در معدنکاری پرداخت و گفت: پهبادهای زیرزمینی در جهت توسعه اکتشافات، واقعیت مجازی در جهت توسعه آموزش نیروی انسانی، خودروهای سنگین هوشمند و بدون راننده و دیجیتالی شدن و توسعه نرم‌افزارهای معدنی، بهینه‌سازی انفجارات، تجهیزات تمام الکترونیک و پرینترهای سه‌بعدی جهت ساخت سریع قطعات یدکی از فناوری‌های جدیدی است که با کسب آن‌ها می‌توان آینده حوزه مس در کشور را بسیار روشن‌تر ترسیم کرد.

وی گفت: براساس بررسی موسسه مکنزی جهت‌گیری‌های اصلی فناوری در جهان تا سال ۲۰۲۵ در راستای افزایش بهره‌وری و تولید با ضایعات صفر به سمت ۱۲ فناوری کلیدی تحت عنوان اینترنت همراه، اتوماسیون کارها، اینترنت اشیاء، رباتیک پیشرفته، ماشین‌های خودران، علم ژنتیک پیشرفته، ذخیره انرژی، پرینتر سه‌بعدی، مواد پیشرفته، انرژی‌های تجدید پذیر و… است که کاربردهای ترکیبی این فناوری‌ها در جهان تأثیری بین ۱۴ تا ۳۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۵ خواهد بود. به طوریکه آثار آن‌ها را در برنامه‌ها و اقدامات شرکت‌های بزرگ معدنی جهان در زمینه اتوماسیون، تجهیزات با کنترل از راه دور، تراک های هوشمند، افزایش ایمنی، ارتقای راندمان، کاهش قیمت تمام‌شده، افزایش ارزش‌افزوده و … می‌توان دید.

پست های مرتبط

پیام بگذارید